Från A till Ö

Allt du behöver veta om att bo hos oss.

BRANDVARNARE

I alla våra lägenheter finns en monterad brandvarnare. Den kan fungera som en billig livförsäkring – om den fungerar och gör sitt jobb. Glöm därför inte att kolla brandvarnaren med jämna mellanrum, det är nämligen ditt ansvar som hyresgäst. Tryck på larmsignal och testknapp åtminstone en gång i månaden. På så sätt provar du alla funktioner och vet när det är dags att byta batteri. Fungerar inte brandvarnaren trots batteribyte är det bara att kontakta oss så får du en ny, som vi hjälper till att monterar.

BREDBAND

Alla våra fastigheter har bredband via fibernätet, där Ljusnet levererar hastigheten. Det är bara Ljusnet som kan leverera dessa tjänster då de är de enda som ligger på det nätet. Vill man ha en annan bredbandsleverantör blir det en ADSL uppkoppling via telefonjacket

Kontakta Ljusnet, 0651-760 750, för att teckna avtal om bredband via fiber.

EL

När du flyttar in hos oss anmäler vi dig automatiskt som kund hos Ljusdals Energi. Du får självklart välja vilken elleverantör du vill för din hushållsel, men då ansvarar du själv för att kontakta de berörda bolagen.

ENERGITIPS

Det finns mycket att göra för att dra ner på sin elförbrukning, här nedan kommer några tips:

Belysning
Byt ut vanliga glödlampor mot lågenergilampor, de drar endast en fjärdedel så mycket som en vanlig glödlampa.
Släck lamporna när du lämnar ett rum.
Har du spotlights med halogenlampor hemma? Kolla om du kan byta ut lamporna mot så kallade LED-lampor. LED-lampor drar lika lite ström som lågenergilampor och har dessutom ännu längre livslängd.

Hemelektronik
Stäng av apparater du inte använder. Datorer, TV-apparater och musikanläggningar ser energisnåla ut när de är i viloläge, men skenet bedrar. Ett normalhushåll kan spara så mycket 500 kWh per år genom att stänga av helt och hållet.
Dra ut kontakten till laddaren. Sitter en oanvänd laddare kvar i eluttaget så kan den fortsätta dra ström tills du drar ut den. Gäller alla laddare: mobiltelefoner, eltandborstar, rakapparater, etc.
Sätt datorskärmen i ”viloläge” eller ”energisparläge” så minskar du förbrukningen under tiden du är borta.
Ska du köpa ny TV? Väj helst en modell med inbyggd digitalbox eftersom inbyggda boxar, till skillnad från separata digitalboxar, inte ökar TV:ns energiförbrukning. Vill du ändå ha en separat digitalbox, finns det numera digitalboxar som du kan stänga av helt utan att de förvalda inställningarna går förlorade.
Titta efter energimärkningar när du ska köpa ny TV, dator eller annan hemelektronik. Svanen, Energy Star och TCO-märket är exempel på energimärkningar för IT-utrustning som vägleder dig till energismarta val.

Kök
Håll rätt temperatur. Det räcker med minus 18 grader i frysen och plus 6 i kylen.
Frosta av frysen regelbundet. Då förbrukar kylaggregatet mindre energi.
Damma av baksidan av kyl och frys. Damm på kondensorn ökar åtgången av el.
Ställ in maten kall. Varm mat i kylen tvingar aggregatet att jobba i onödan.
Använd kokkärl med plan botten och koka med locket på. Då får du full effekt av energin du använder. Ännu bättre är att använda vattenkokare.
Spara med mikron. Den är smart till uppvärmning och vid tillagning av mindre mängder mat.
Tina maten i kylen. Drar mycket mindre energi än om du gör det i mikron.
Vänta tills diskmaskinen är full. En full diskmaskin drar lika mycket energi som en halvfull.
Handdiska inte under rinnande vatten. Det är som att hälla ut pengar i vasken.
Skölj med måtta. Oftast räcker det att skrapa bort matresterna innan man sätter in disken i diskmaskinen.

Bad- och tvättrum
Alltid full maskin. Tvättmaskinen förbrukar nästan lika mycket energi halvfull som full.
Använd sparprogram och slopa förtvätten om det går. Det är ju faktiskt inte alltid den behövs.
Sänk temperaturen. Moderna tvättmedel behöver inte så höga temperaturer för att tvätta rent.
Centrifugera ordentligt. Minst 1 000 varv/minut om tvätten ska torktumlas. Annars drar tumlaren för mycket energi.
Hellre torktumlare än torkskåp. Tumlaren drar mindre energi.
Duscha kort. Duschar du fem minuter i stället för en kvart minskar du årsförbrukningen med 1 500 kWh.
Byt ut dåliga packningar direkt. Droppande varmvattenkranar kan läcka 500 kWh om året.

Källa: E-on

GRÄSKLIPPNING

Vår målsättning är att alltid hålla rent och snyggt, både i och utanför våra fastigheter. Det är därför vi som ansvarar för gräsklippningen där du bor. Våra entreprenörer är alltid lokala företagare som känner Ljusdal, det är ett självklart val som också skapar trygghet.

Har du synpunkter på vår skötsel? Kontakta oss gärna.

HYRA

Dina hyresavier kommer på posten i mars, juni, september och december. I kuvertet finns då avier för tre månader framåt. Hyran ska alltid betalas i förskott, senast den sista i varje månad (hyran för april ska alltså vara betald senast den 31 mars) och du ska ALLTID ange det OCR-nummer som står på respektive avi.

Autogiro är ett bekvämt betalningssätt som gör att du slipper fundera på när hyran ska vara inbetald. Kontakta oss på telefon så hjälper vi dig med en anmälan.

Om du inte betalar din hyra i tid skickas två påminnelser och sedan går ditt ärende till inkasso. Kom ihåg att det då läggs på en hel del avgifter och räntor – den ursprungliga kostnaden blir snabbt mycket högre. Händer det något i ditt liv som gör att du har svårt att betala i tid, är det därför alltid bättre om du kontaktar oss och berättar det, då kan vi lägga upp en avbetalningsplan.

Tänk på att Systrarna Öhman har två fastighetsbolag, så hyran ska betlas till olika bankgironummer beorende på var man bor.

Bor du på:
Bagargränd 8
Gamla Kyrkogatan 6-8
Gärdegatan 3
Lilla kyrkogatan 3-5
Stora Jonsgatan 15
Södra Järnvägsgatan 42-44

Betalar du till BG: 864-8990 Fastighets AB Seglet

Bor du på:
Bagargränd 4
Boställsgatan 9
Hantverkargatan 4
Hotellgatan 30-32
Ringvägen 16-18

Betalar du till BG: 5564-1047 Fastighets AB Sjöorrten

HYRESGÄSTENS ANSVAR

tt hyra en lägenhet har många fördelar. Det är en trygg och bekväm boendeform där du har rätt till hjälp från din fastighetsägare när något krånglar.
Men det är också viktigt att komma ihåg att du som hyresgäst har ett stort ansvar. Att hyra sin lägenhet innebär att du lånar den under tiden du bor där. Vi brukar jämföra det med att hyra en bil som självklart ska lämnas tillbaka i ett gott skick. . Det är dock viktigt att lägenheten lämnas i det skick som den övertogs. Man kan bli återbetalningsskyldig om det har skett ett för stort slitage.
I Hyreslagen, som gäller för alla hyresrätter i Sverige, finns tydliga regler kring vad som gäller vid en utflyttning. Har du till exempel skruvat upp en tv på väggen och efterlämnar stora skruvhål på väggen måste den återställas till originalstandard. Samma sak gäller förstås om du har tapetserat en fondvägg eller målat om i köket.
Har du funderingar kring vad som gäller kan du alltid kontakta oss för tips och råd

Det ska ju vara bekvämt att bo i hyresrätt – och så ska det vara.
Men det finns ändå en del saker du själv ansvarar för som hyresgäst.

– Brandvarnare
Kolla regelbundet att den fungerar
– Byta elbolag
Vill du ha en annan leverantör än Ljusdals Energi tar du själv den kontakten
– Beställa bredbandstjänster
Kontakta Ljusnet (0651-760750) för att teckna avtal gällande bredband via fibernätet. Vill man ha en annan bredbandsleverantör, blir det en adsl-uppkoppling via telefonjacket.
– Hemförsäkring
Du är skyldig att teckna en hemförsäkring hos valfritt bolag.
– Byta lampor, proppar och säkringar, göra rent vattenlås och fläktfilter.
Det här åtgärdas inte av oss genom en felanmälan.

Fastighetsägarna har skrivit en hel del om regler för alla som bor i hyresrätt i Sverige. Du hittar dem i foldern Välkommen som hyresgäst

HÄNSYN

Att bo i hyresrätt innebär att du delar livet och vardagen med andra. Och precis som i en familj eller annan grupp är det viktigt med hänsyn, respekt och omsorg om varandra. Att städa efter sig i den gemensamma tvättstugan är en viktig självklarhet för allas trivsel, men det finns också andra saker som bidrar till trygghet och gemenskap. Som hyresgäst hoppas vi att du delar våra värderingar. Att hälsa på varandra i trapphuset, att respektera regeln om tystnad efter klockan 23 samt vara rädd om de gemensamma ytorna är en bra början.

FEST

Fester och musik är stora glädjeämnen i livet. Vi hoppas också att livet i våra lägenheter ska rymma många tillfällen att fira. Men glädje kan ibland vara lite mer högljudd än vad man kanske tänker på. Ditt golv kan ju faktiskt vara någon annans tak.

Ett tips är därför att alltid meddela när det är fest på gång. Sätt upp en lapp i trapphuset eller prata med dina grannar personligen. På så sätt kan ni komma överens om hur länge det är okej att festen pågår.

Den som blir störd av fest eller annat, kan alltid ringa vår trygghetsjour på Securitas, telefon 010-470 57 10. Kom ihåg att du som stör riskerar en kostnad för eventuell utryckning från jouren.

KABEL-TV

I din hyra ingår ett analogt basutbud från Ljusnet. Det ger dig tillgång till närmare tjugo av de vanligaste kanalerna. Digital-tv levereras av Svenska Cantab och om du vill ha det ska du kontakta dem direkt (www.cantab.se) eller med hjälp av PO Radio tv.

Har du problem med inställningarna? Är det något fel på din kabel-tv? Om det gäller det analoga nätet eller om du vill ha mer information gällande den digitala tvn. Kontakta Ljusnet på telefon 0651-760 750 eller e-post: support@ljusnet.se.

LÅNA LOKAL

Vill du ha barnkalas? Behöver din förening en plats för sitt möte? Är det för trångt att ha bokcirkeln eller vinprovarklubben hemma?
Som hyresgäst hos oss kan du låna vår lokal i centrala Ljusdal, helt kostnadsfritt.
I lokalen finns kök med möjlighet till matlagning samt porslin och bestick. Runt bordet ryms upp till tjugo sittande gäster, men vid ett barnkalas med springande fötter finns plats för många fler.

Vill du boka lokalen för ditt arrangemang?
Kontakta oss på 0651-101 80.

RENOVERING & TILLVAL

Våra hyreslägenheter håller en viss gemensam standard. Som hyresgäst får du gärna måla, tapetsera eller renovera efter eget tycke och smak. Men kom ihåg att du kan bli skyldig att återställa arbetet när du flyttar ut. Det är därför alltid bra om du kontaktar oss innan du genomför en förändring i din lägenhet.

I hyresrättens ordinarie standard ingår inte diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare. Vill du på egen bekostnad installera egna vitvaror ska arbetet alltid utföras av en behörig entreprenör. Tänk på att du annars kan råka ut för kostsamma olyckor om något går fel. Det är viktigt att du ALLTID sätter in ett droppskydd under din diskmaskin. Den kan annars orsaka vattenskador som i värsta fall även drabbar dina grannar. Kom också ihåg att du får bekosta återställningen till ordinarie köksstandard när du flyttar ut.

SERVICEANMÄLAN

Att bo i hyresrätt innebär att du har rätt till kostnadsfri hjälp när något krånglar eller går sönder. Om något händer i din lägenhet anmäler du det till oss, via telefon eller ett formulär på vår hemsida. Någon av våra vaktmästare kommer sedan till dig för att lösa problemet. Det kan exempelvis handla om en kran som droppar, ett stopp i avloppet eller en spis som inte fungerar.

Det finns dock några viktiga saker att komma ihåg, innan du gör din anmälan:
*Är det fel på din kabel-TV?
Gör din felanmälan direkt till Ljusnet på telefon 0651-760 750.

*Visst underhåll eller felsökning ligger på ditt ansvar som hyresgäst (det här står i Hyreslagen och gäller för alla hyresrätter i Sverige).
– Du byter lampor, proppar och säkringar
– Du gör rent vattenlås och fläktfilter ovanför spisen

Vårt telefonnummer för serviceanmälan är 0651-101 80. Du kan även göra en anmälan HÄR

SOPSORTERING

Idag är det en självklarhet att inte slänga alla sopor i samma kärl.
För oss är miljöarbetet en viktig del av företagets vision. Ljusdal ska vara en kommun där det är enkelt att bidra till vår gemensamma framtid.
I eller vid våra fastigheter finns därför alltid en sopstation med sortering för ett flertal olika sopor. Brännbart, tidningar och förpackningar är några exempel.

Det är bra att sortera även glas, metall, hårda plastförpackningar och batterier.
Vid Stora Coop och Åkerslund finns återvinningsstationer.

Brännbart: Hushållsavfall, mjukplast och annat som inte kan sorteras enligt ovan slängs här

Grovsopor: Stora skrymmande saker som soffor, stora kartonger, tv-apparater etc ska lämnas till återvinningscentralen i Åkerslund INTE bara ställas ut på gården eller i soprummen. Kan du inte själv köra dit finns en jättebra service via Ljusdals Energi! Du bokar en tid för hämtning via telefon el e-post nedan. De hämtar grovsoporna vid din fastighet varje månad efter beställning. Servicen ingår i sophämtningstaxan och kostar inget extra. Ring senast torsdag veckan före och beställ hämtning. Du får lämna maximalt 4 kollin per tillfälle. Byggavfall, järnskrot och bildelar är inte grovsopor som hämtas.
Telefonnummer för beställning av hämtning: 0651-760 750.

Man kan även anmäla detta via Ljusdals Energis hemsida:

Ljusdals Energi Grovsopor

För mer information:
Ljusdals Energi Renhållningen

SNÖSKOTTNING

Vår målsättning är att alltid hålla rent och snyggt, både i och utanför våra fastigheter. Det är därför vi som ansvarar för snöskottningen där du bor. Våra entreprenörer är alltid lokala företagare som känner Ljusdal, det är ett självklart val som också skapar trygghet.

Har du synpunkter eller idéer kring vår skötsel? Kontakta oss gärna.

STÖRNINGSJOUR

Den som blir störd av fest eller annat, kan dygnet runt ringa vår trygghetsjour på Securitas, telefon 010-470 57 10.
Kom ihåg att du som stör riskerar en kostnad för eventuell utryckning från jouren.

TRAPPSTÄDNING

Trapphuset är våra hyresgästers gemensamma entré och hall. När du öppnar dörren och kommer hem är trapphuset det första du möter, därför är vi också måna om att bidra till trivseln där. Alla våra trapphus städas en gång i veckan av lokala entreprenörer som känner våra fastigheter.

TVÄTTSTUGAN

I våra tvättstugor finns alltid två tvättmaskiner, en torktumlare samt ett torkskåp eller torkrum. Tvättstugan är den plats där alla hyresgäster i ditt hus möts och delar på utrymmet. Det är därför också en plats där vi sätter extra stort värde på att visa hänsyn för varandra.

KOM IHÅG-LISTA:

*Boka tvättstugan i den kalender som finns uppsatt.

*Du får boka tvättstugan 6 timmar åt gången.
*Har du inte börjat tvätta inom en timme efter bokad tid är det fritt fram för andra hyresgäster att använda din tvättid.
*Plocka alltid undan och städa efter dig – även filtret i torktumlaren. På så sätt håller vi grannsämjan på topp.
*Använd en tvättpåse om du tvättar bh med byglar i tvättmaskin – det skonar både maskinen och din bh.

UTFLYTTNING

När livet förändras och det är dags att flytta ut finns en hel del att tänka på. Den här checklistan visar de tre steg som är viktiga för dig att känna till.

Uppsägning
Du kan säga upp din lägenhet via mail eller brev, vi skickar omgående en bekräftelse på att vi tagit emot den. Uppsägningstiden är 3 månader, men vill du flytta tidigare försöker vi alltid hjälpa till med att hitta en ny hyresgäst som kan flytta in tidigare.

Flyttstädning
Med hänsyn till hyresgästen som flyttar in efter dig är det viktigt att du är noga. Lägenheten ska vara grundligt rengjord. Använd den checklista som vi bifogar med bekräftelsen på din uppsägning.

Städningen besiktas alltid av oss. Om den inte godkänns får du städa igen eller betala en städavgift.

Flyttbesiktning
Förutom att kolla städningen går vi också igenom hur lägenheten ser ut inför din utflyttning Finns det några skador eller slitage som beror på ovarsamhet? I så fall kan du bli återbetalningsskyldig. Om du renoverat din lägenhet måste du också återställa den till ordinarie standard.

VÄRME & VENTILATION

Effektiv fjärrvärme ger liten miljöbelastning
Seglets fastigheter värms upp genom fjärrvärme. Fjärrvärme innebär att vatten värms upp i ett värmekraftverk och pumpas ut i ett slutet rörledningssystem. Via en kundcentral överförs värmen till husets element och tappvarmvatten. I början av hösten kan det ibland upplevas som kallt, men det beror på väderomslag. I en lägenhet ska det råda balans mellan värme och ventilation.
I Ljusdal har fjärrvärmen funnits sedan 1983 då den första fjärrvärmeanläggningen byggdes. Ljusdal Energis idé med fjärrvärme är att i Ljusdals tätort producera effektiv värme med en så liten miljöbelastning som möjligt. I Ljusdal eldas mest med sågspån och bark. Det är bara på vintern, när det är riktigt kallt, som olja används till uppvärmningen

God ventilation för en sund inomhusmiljö
För att luften i din lägenhet ska kännas fräsch är det viktigt att ventilationen fungerar som den ska. Även när det är kallt på vintern är det viktigt att frisk luft kommer in och gammal luft och fukt ventileras ut. Dålig luft kan ge upphov till huvudvärk, allergier och eksem. Därför ska luften regelbundet bytas ut och det sker om ventilationen fungerar. En annan uppgift som ventilationssystemet har är att avlägsna den fukt som bildas när man lagar mat, tvättar, duschar eller badar. Om fukten inte ventileras ut kan det uppstå fukt- och mögelskador.
När temperaturen faller ner mot noll kan det vara lockande att stänga av ventilerna, men då sätts ventilationssystemet ur spel. Likaså om du ställer någon möbel framför som täcker ventilen. Se till att springventilerna vid fönstren alltid är öppna några millimeter.

Så ventilerar du din lägenhet
Frånluftsventilerna sitter ofta på en yttervägg och i badrum. Dessa ska hållas rena från damm och smuts. Torka av dem med en fuktig trasa. Ventilerna är justerade för att ge rätt luftflöde, så ändra inte den inställningen. En frånluftsventil ska aldrig täckas över för då upphör ventilationen i din lägenhet att fungera.
Springventilen sitter under eller över ett fönster. Den har som uppgift att släppa in frisk luft i lägenheten. Den ska alltid stå några millimeter öppen, även på vintern. Luften som strömmar in sprider dessutom värmen från elementet ut i rummet.
Köksfläkten är en viktig del av ventilationssystemet. Ta för vana att med jämna mellanrum rengöra filtret. Ta loss det från fläkten och handdiska filtret med diskmedel. Även när inte fläkten är påslagen ventileras luft ut genom ett öppet spjäll.

Ventilation med tryckstyrning
I våra nyrenoverade fastigheter på Hotellgatan 30 och 32 samt Hantverkaregatan 4 har vi installerat så kallad tryckstyrning. Det innebär att ventilationen är omgjord från att vara tidstyrd till att ligga på ett jämt tryck hela tiden. Innan installationen var den mekaniska frånluftstyrningen på endast under vissa timmar på dagen. Det resulterade i att om man lagade mat på andra tider drog inte fläkten ur allt os. Nu är det som sagt ett jämt grundutsug hela tiden och skulle någon hyresgäst sätta på fläkten känner systemet av det och ökar trycket.
Den nya tryckstyrningen gör att vi kan tillhandahålla en högre komfort i lägenheterna samtidigt som vi sparar energi. Energin sparas genom ventilationen är gjord så att den drar in mindre luft i lägenheten ju kallare det är ute. På vintern kommer det alltså in mindre kall luft än på sommaren.
En förutsättning för att detta ska fungera på bästa sätt är att luftspalterna som finns i lägenheterna är öppna. Om de är stängda eller det är saker placerade framför dem kommer det att bli ett baksug i lägenheter och trappuppgångar eftersom frånluftstyrningen måste ta luft någonstans ifrån. Tanken med att ha luftspalter vid fönster och ett element är att luften ska hinna värmas upp innan den kommer in i lägenheten, att det på så sätt blir ett bättre klimat i rummen.

2017 © Copyright - Systrarna Öhman AB